Basecamp Fireworks

- mission accomplished.

Giv agt / attention!

En marketingskampagne med militære referencer og masser af hotte camou-chicks med store batterier og tungt artilleri ramte som et varmesøgende missil lige i maveregionen på den drengerøv, som selv de mest kultiverede mænd gemmer under jakkesættet.

Ofte skal et markedsføringstiltag passe ind i en større strategi, matche et allerede defineret visuelt udtryk, være i tråd med en virksomhedskultur eller på anden vis eksekveres inden for nogle relativt veldefinerede rammer. Det giver god mening – da ingen har brug for tiltag, der peger i alle mulige forskellige retninger.

Alligevel kan det være befriende, når en kunde beder os starte fra ground zero. Det gjorde Thomas Rasmussen, da han kiggede forbi og sagde:

”Jeg vil gerne sælge fyrværkeri. Kan I ikke bare klare resten? Jeg kan godt lide camouflage”

Det kunne vi godt. Faktisk gemte det ene ord (resten) på en større pakke: brand, identitet, budskaber, navngivning af produkter, emballagedesign, rådgivning i forhold til forhandlere og distribution samt meget mere.

"Vi har en del erfaring med netop fyrværkerimarkedet, som faktisk er lidt specielt, da markedsføring og salg eksempelvis kun er tilladt inden for en ret kort periode. Derfor skal kampagner ramme præcist og være über-intensive. Der er simpelthen ikke tid til fejlskud og løbende justeringer. For når man først er blevet klog på markedet ... så er det blevet den 2/1, og løbet er kørt."

Dan Dencker Frederiksen, marketingchef hos Novagraf A/S

"Det der med at skulle måle raketstørrelse med naboen har helt klart noget med testosteron og maskuline urinstinkter at gøre. Derfor valgte vi et univers, der talte til den legesyge drengerøv og til macho-genet."

Lasse Jørgensen, adm. direktør hos Novagraf A/S

En fed opgave

Brandet Basecamp Fireworks blev bygget op omkring et visuelt univers, der signalerede militærbase og ildkraft – men som også havde regelsæt, der sikrede hårdtslående præcision og sikkerhed. Der blev heller ikke sparet på hotte camouflageklædte kvinder, der havde et solidt greb om de tunge håndvåben.

Produkterne fik navne som Big Bertha, Sidewinder, War Monger og andet fra den skuffe, hvor der ikke bliver gået i små militærstøvler. Stilen var kæft, trit og retning – hele tiden med humoren som undertone.

Johnny, AD’er hos Novagraf var både idémand bag – og skaber af det stiliserede og lidt combat/gamer inspirerede univers. Han fortæller:

"Det var vildt fedt at få lov til at finde på navne, design og koncept til Basecamp Fireworks. Det indledende brief var bare sætningen: "Jeg vil ha' camouflage." Derfra kom ideerne nærmest af sig selv. Navne, stil og tone kom hurtigt på plads, og det hele blev pakket ind i et fedt camoustyle design."

Johnny Østergaard Pedersen, AD'er hos Novagraf

For yderligere rekognoscering

Basecamp Fireworks havde i sæsonen faste ammunitionsdepoter i Nordjylland omkring byerne Hjørring og Frederikshavn. Har du lyst til at se mere til det spændende univers – så kig ind på:

basecampfireworks.dk