Digital kampagne forøger salg på nichemarked

Digitale kampagner kan skræddersys til at ramme smalle, men købedygtige, målgrupper præcist og omkostningseffektivt.

Kampagnens effekt:
  • +71% flere besøgende
  • +18% større engagement
  • +59% flere konverteringer
  • +60k socialt reach

Jul og påske er traditionernes tid, især når det handler om maden – og mens de fleste forbinder julefrokosten med sild og snaps, kan andre ikke forestille sig et frokostbord uden ål. Alligevel kan man godt sige, at ål er et nicheprodukt, og at målgruppen typisk er lidt oppe i årene.

Da Ål & Co bad os om hjælp til en julekampagne for røget ål – var vi derfor godt klar over, at præcisionsskydning ville være mere effektiv en spredehagl. Målgruppen er afgjort mindre, end den er for den lige så traditionsrige and eller flæskesteg. Til gengæld er ålekøbere meget trofaste over for produktet.

Åleshoppere på kornet

Kampagnens formål var enkelt nok: At skabe trafik til Ål & Co’s webshop og dermed sælge flere ål samt andre delikatesser som eksempelvis klassisk røræg og porsesnaps til danskernes traditionelle julebord. En sekundær del af den opgave bestod faktisk også i, at fortælle de potentielle købere at varen stadig var tilgængelig.

Vi valgte en taktisk kampagne, der fokuserede på at skabe salg gennem retargeting annoncering på Facebook og annoncering med Google AdWords samt Google Shopping. Fordi ål ikke forhandles gennem supermarkeder, men primært gennem fiskehandlere og delikatessebutikker – efterspørger målgruppen blandt andet produkterne gennem Google søgninger.

Målbare resultater

Kampagnen sørgede for, at kunder der havde efterspurgt røget ål, blev præsenteret for produkterne i Ål & Co’s Webshop. Når man aktivt søger et produkt, sidder man bogstaveligt talt med fingeren på købsknappen – og derfor var succesraten også rigtig høj.

"Vi havde rigtig gode tal for konvertering: 65 fra Google og 21 fra Facebook – hvilket vil sige 86 køb. Det betød en markant forbedring af omsætningen i Ål & Co Webshop - sammenlignet med den samme periode året før. Kampagnen viser, at de ældre forbrugere også godt kan nås med digitale virkemidler."

Dan Frederiksen, bureauchef, Novagraf A/S