3 veje til udvikling gennem skarpere kommunikation

Jeg beklager. Jeg har ikke et quickfix – desværre! Det er der faktisk sjældent nogle der har – og slet ikke når det handler om at drive en succesrig organisation eller virksomhed.

Blog: Dan Dencker Frederiksen
Gør det rigtigt...

Plastre og lappeløsninger holder desværre kun for en stund. Har man de langsigtede briller på, kan det godt betale sig at gøre det ordentligt.

I virkeligheden findes der tusinde måder, hvorpå man kan udvikle sin virksomhed. Det afhænger af alt fra marked til produkter/ydelser. Fra medarbejdere til kunder og meget andet. Skarp og entydig kommunikation er én af dem.

Dan D. Frederiksen, marketingchef hos Novagraf A/S

Keep it simple

For det er afgørende, at kunderne ved præcist, hvad din virksomhed står for, og hvordan den kan bidrage til at gøre kundernes hverdag bedre. Kan de ikke se det, vælger de en anden leverandør. I vores dagligdag møder vi mange forskellige virksomheder, alle har de hver deres specielle udfordringer. Med udgangspunkt i den enkeltes situation og deres værditilbud hjælper vi dem til tydeligere kommunikation og udvikling. Trods nuancerne oplever vi ofte, at der optræder nogle fællesnævnere på løsningssiden. Tre af dem (og en bonus) får du her…

VÆR BEVIDST OM MÅL OG FORMÅL

Kommuniker skarpt og vær konsistent

Hav styr på kernebudskabet/brand promise/purpose (Kært barn har mange navne).

Det centrale budskab, som al kommunikation skal pege på. Kommuniker skarpt og præcist så budskabet bliver forstået. Og vær konsistent over tid, så målgruppen får et klart billede af, hvad virksomheden står for. Gentagelse (med versionering) fremmer forståelsen.

Hav fokus på alle kontaktpunkterne og glem alt om quickfixes og lappeløsninger. I langt de fleste tilfælde er det det lange træk, der tæller.

FOKUSER ENERGIEN

Vælg fra i stedet for at vælge til

Der er styrke i ”Vi skal ikke” frem for ”Vi skal også”.

Fokuser indsatsen der, hvor det giver mening. Så kommer der langt mere effekt ud af budgetterne. I stedet for at vælge til, så vælg fra, og brug energien der, hvor det bidrager mest.

Mindre bredde, mere fokus. Mindre generelt, mere målrettet. Udvælg og match kanaler, målgruppe og budskab. You get the picture. For i sidste ende handler det om at skabe værdi både før, under og efter, at kunden har placeret ordren.

TÆNK FØRST PÅ KUNDEN

Kig på værdien og lus ud i flæsk og floskler

Kunder er interesseret i netop dét, der giver dem værdi.

Det der bringer dem tættere på deres mål. Giv kunderne en smagsprøve på præcist dét, din virksomhed kan bidrage med. Det gælder ikke kun for produkt og leverance, men i høj grad også for den kommunikation, de møder. Bidrager det med noget … eller er fortællingen den samme, som alle de andre i markedet?

Vær kritisk i forhold til, hvor kommunikation bidrager med værdi, og hvor der blot er tale om flæsk eller floskler. Og find så kniven frem og skær det fra, der ikke bidrager til vejen mod målet. Det befinder sig typisk under overskrifter som ”vaner”, ”plejer”, ”nødt til” og lignende kategorier. Ofte bliver denne øvelse meget nemmere, når man har helt styr på den første øvelse.

De tre gode råd lyder måske banale, men øvelsen er ikke så enkel, som man måske først får indtryk af. Derfor skal du også have det fjerde med på vejen:

FIND DET UFORLØSTE POTENTIALE

Allier dig med et par friske øjne

Friske øjne har vi flere af.

Strategiske, taktiske såvel som praktiske. Og både med vidvinkel eller dybt specialiseret i deres specifikke faglige tilgangsvinkel, der hver især har til formål at flytte din virksomhed fremad.