Robotterne flytter ind

- og du vil elske det. For lige nu vækster AI i form af digitale personlige assistenter voldsomt.

Blog: Mads Thimmer
2016. Gennembrudsåret for store automatiserede tjenester.

AI, kunstig intelligens, machine learning, automation – alt sammen navne for det samme: algoritmer, der lærer om os og vore omgivelser, så de kan træffe de valg, der vil gavne os mest. Det er AI, som vil styre vores selvkørende biler. Det er AI, som fortæller dig, hvordan du skal opføre dig for at score hende den lækre ­kollega, eller hvordan du skal skrue dit tilbud sammen for at vinde ordren hos en kræsen kunde.

Om lidt kan din gratis digitale assistent købe ind, booke møder og finde den perfekt kæreste for dig.

Bilen kører selv og tjener sig ind som offentlig transport, mens du er på arbejde – i stedet for at koste penge i P-huset.

Din smartphone guider dig gennem dagen, betaler for dig, sørger for rabatter og alarmerer om pludselige begivenheder, du skal undgå og andre, du med fordel kan løbe efter.

Dit hjem kender dig og styrer forbruget, så du både kan have det lunt og miljørigtigt.

De selvkørende biler er lidt længere ude i horisonten – selvom et lastvognstog tidligere i år drog gennem Danmark og landede sin last i Rotterdam. Uden nogen bag rattet. Men AI i form af digitale personlige assistenter pibler frem allerede nu og vil være overalt, inden vi skriver 2017.

 

Selvtænkende salgsarbejde

Glem alt om LinkedIn og Salesforce som dine professionelle salgs- og netværksredskaber. Nye AI-tjenester som Crystal og Charlie giver dig utro­ligt præcise oplysninger om personligheden bag et menneske – måske en kunde – du aldrig har mødt.

Du kan få hjælp til at sætte den perfekte mail sammen, hints til at føre den perfekte samtale, en liste af emner at bringe op, og hvad der skal til – for at lande ordren, for at lede og motivere medarbejderen eller for at flytte din forretning til et nyt niveau. Sågar kan din nye digitale assistent give dig mere præcise råd om succes i dit parforhold. Fordi den kender både dig og din partner bedre, end I kender jer selv, og den har hele verdens tilgængelige statiske materiale om succesfulde parforhold bag sig, når den råder sådan nogen som jer.

Big data – big opportunities – big business

Det handler selvfølgelig om data. Men hvor vi før bare skulle have en masse – det kaldte vi Big Data – så skal vi nu have nogen til at finde mening i den store datamængde for os. Her kommer AI ind i billedet. Amazon, Apple, Google, Microsoft og Facebook har alle deres AI-platforme på plads, og startskuddet har lydt til et gigantisk verdensomspændende kapløb om være den bedste digitale assistent – din bedste ven. Den der bedst kan hjælpe dig med at få succes på jobbet, i privatlivet, som turist eller som nysgerrigt medmenneske.

Som regel kan du tale til din nye digitale ven – men ofte vil det være dem, der taler til dig. ‘Dit møde ser ud til at trække ud. Skal jeg ikke lige give besked i børnehaven? Og måske bestille en omgang favoritpizzaer fra den lokale, for køleskabet er tomt, så de står klar, når du kører forbi..?!’ Ok… Så lad gå da.

Mads Thimmer, INNOVATION LAB

Den alvidende digitale chef fra Japan

Det lyder som science fiction men, er allerede hverdag. I det japanske reklamebureau McCann Japan har de gået skridtet fuldt ud og ansat en Chief Creative Officer, som er en algoritme. Det er et stykke AI-software – en robot. Til gengæld har den analyseret ti års reklamefilm, annoncer og radioreklamer – fra hele verden – og ved med flere decimaler, hvad der virker, og hvad der ikke virker i forhold til hvilken som helst målgruppe. Hver nat cruncher den hele verdens opdateringer ind i datasættet, mens de andre medarbejdere sover. Det giver lidt ekstra medvind, når der skal erobres opmærksomhed og vindes kampagner, så alle medarbejdere har været entusiastiske omkring deres nye robot-direktør.

Med hyperhjælpsomme digitale assistenter alle vegne kunne man godt forestille sig, at det blev sværere at få job og ‘slå til’ som menneske. Men der vil stadig være meget kreativt, overraskende, socialt og personlighedsbundet, som robotterne ikke kan. Robotterne kan klæde os på med data og indsigt, der giver os bedre og mere effektive måder at kommunikere på. Det kreative og personlige islæt, må vi fortsat selv klare … indtil videre.