Kom i gang med remarketing

Sådan kommer du i gang med en omgang vaskeægte målrettet annoncering.

Blog: Dan Dencker Frederiksen
En quickguide til remarketing

Remarketing gør det kort sagt muligt at målrette dine annoncer mod dem, der har besøgt dit website og vist interesse for din virksomhed. Vi giver dig her nogle tips til, hvordan du kommer i gang med remarketing på Facebook og Google.

Hvad er remarketing?

Men først … lad os lige få det på plads. Remarketing annoncer er den type annoncer, du sikkert allerede har skiftet bekendtskab med, når du bevæger dig rundt på diverse online platforme. Det er dem, der gør det besværligt at købe julegaver til dine nærmeste. Har du besøgt et website og kigget på et produkt eller en service, så har du med garanti følt dig forfulgt af annoncering i lang tid efter.

”Remarketing er effektivt, da du kan påvirke dine kunder i købsprocessen med personaliserede budskaber på det rette tidspunkt — det gør sandsynligheden for køb større”.

Dan Dencker Frederiksen, bureauchef hos Novagraf A/S

Sådan opsætter du remarketing på Facebook

 

01.
Opret en Facebook-pixel i Facebook Annonceadministrator


02.

Kopier og implementer pixlen på dit website (få eventuelt din udvikler eller en kollega med teknisk snilde til denne del)


03.

Sørg for, at koden er sat op, så den tracker brugeradfærden fra alle sider på dit website


04.

Kontrollér til sidst, om pixlen er aktiv i Facebook Annonceadministrator


05.

Opsæt en remarketing målgruppe i Facebook Annonceadministrator under målgrupper ud fra websitetrafik


06.

Nu er du klar til at oprette din første remarketing annonce.

Sådan opsætter du remarketing på Google

 

Remarketing på Google kan oprettes på flere forskellige måder. Hos Novagraf anbefaler vi dog, at du laver dine remarketing-lister i Google Analytics og efterfølgende importerer dem til din Google AdWords-konto. På den måde undgår du at skulle indsætte yderligere kode på dit website – forudsat at du allerede har Google Analytics implementeret på dit website (hvilket du selvfølgelig har).


01.

Log ind på din Google Analytics-konto og find den korrekte ejendom til dit website under Administrator


02.

Vælg Målgruppedefinitioner og vælg herunder Målgrupper


03.

Er der ikke allerede oprettet en målgruppe, så vælg Ny målgruppe – og Google Analytics vil med få klik automatisk genere en målgruppe, som målrettes mod alle brugere på dit website. Du har nu din første remarketing-målgruppe klar


04.

Vælg Tilbage til siden ”Målgrupper”, hvor du kan se din første remarketing-målgruppe på listen. Ønsker du at lave remarketing til en specifik underside/landingpage på dit website, så opretter du blot en ny målgruppe og vælger blandt de prædefinerede muligheder


05.

Nu er du klar til at opsætte din første remarketing annonce på Google.

Opbyg strategiske remarketing målgrupper

Du kan med fordel inddele din kunder i segmenter ifm. remarketing annoncering. På den måde sikrer du, at du annoncerer med budskaber, der passer til de forskellige faser i købsprocessen. Kunderne har nemlig brug for vidt forskellig information, afhængig af hvor de er i købsprocessen.

Her er nogle eksempler på, hvordan du kan inddele din målgruppe ud fra deres købsadfærd, og hvilke budskaber der passer dertil:


Adfærd – Behovserkendelse:
Kunden besøger forsiden på dit website

Dit budskab:
Se vores store udvalg her

 

Adfærd – Informationssøgning:
Kunden besøger en kategori side eller produkt side

Dit budskab:
Se vores nyeste varer her (fx indenfor samme kategori)

 

Adfærd – Kunden evaluerer og sammenligner:
Personer der forlader indkøbskurven uden at gøre sit køb færdigt

Dit budskab:
Få 100 kr. gratis at shoppe for / Fri fragt / Gratis produkt / 20% rabat på dit første køb

 

Adfærd – Kunde gennemfører et køb:
Kunde foretager et køb af en vare eller tilmelder sig et event

Dit budskab:
Andre har også købt dette med.

 

Det var dét!

Jeg håber, at du har fundet denne quickguide brugbar. Vi står naturligvis også klar til at hjælpe dig i gang med online annoncering, hvis du ønsker det. Måske vi endda kunne friste med en kop kaffe?