Sådan skal det gøres

Vi giver dig her 5 tips til hvordan du hurtigt og nemt får sendt nogle nogle succesfulde nyhedsmails ud i cyberspace.

Blog: Dan Dencker Frederiksen

"Er du også træt af nyhedsmails som ingen læser? Så er der håb forude... Brug disse tips og forøg kvaliteten af dine udsendelser."

Dan Dencker Frederiksen, bureauchef hos Novagraf A/S

Vi elsker at hade nyhedsmails. Særligt hvis der er for mange, og de er for ligegyldige. Derimod elsker vi dem, der gør en forskel for os i vores hverdag. Dem der bidrager med noget, modtageren kan bruge, er med til at flytte os og udvikle vores forretning.

Målet er at opnå engagerede modtagere. Dem der åbner nyhedsbrevene, og især dem der læser dem. Åbningsraten alene giver en fin indikation af hvor interessant emnelinjen er. Men bliver indholdet læst? Og reagerer modtagerne på dine budskaber? Det kan selve klikraten og øget aktivitet omkring din virksomhed indikere.

Vi har her samlet overordnede tips til en succesfuld nyhedsmail:

Budskabet i emnefeltet

Hele 33% åbner kun mailen på grund af teksten i emnefeltet. Så emnefeltet er afgørende for, om mailen bliver åbnet eller slettet som spam. Brug en kort spændende og præcis overskrift, der giver modtageren lyst til at se mere, og fortæller hvilket udbytte modtageren får ved at læse mailen.

Indhold

Indholdet skal være interessant og relevant for modtageren. Der skal arbejdes med emnet, så teksten bliver præcis og nem at afkode. F.eks. korte introduktioner der linker til dit website, blog eller lignende. Det skaber både engagement og trafik.

Billedbrug

Vælg gode og interessante billeder/illustrationer der afspejler emnet – og som vækker folks opmærksomhed. Billederne er tit det blikfang, som skal give modtageren lysten til at læse videre og virkelig fordybe sig.

Afmelding

En afmelding, hvor modtageren opfordres til at agere, kan ske i form af en action-knap i hver artikel, der tydeligt opfordrer til en bestemt handling eller linker til tilbud/info på din hjemmeside. Disse actions er håndgribelige og kan måles, enten som fysisk henvendelse i butikken, telefonopkald eller som besøg et givent sted på hjemmesiden.

Udsendelse

Udsend kun til en gruppe hvor du har accept fra modtagerne. Max 2-3 gange om måneden, ellers virker det som spammail med risiko for stort frafald på maillisten. Når man rammer det rigtige tidspunkt for udsendelsen, kan effekten nemt være 2-4 gange så god, som hvis du sender det på et dårligt tidspunkt. Så der er penge i timing.

Bedste tidspunkt for udsendelse af nyhedsmails til BTC-segmentet er tirsdag/torsdag kl. 10-14. BTC-kvinder lørdag mellem kl. 8-11. Ved BTB-segmentet ligger bedste udsendelsesdag tirsdag/torsdag fra kl. 8-10.

Brug de 5 tips og få mere ud af dine nyhedsmails, der på trods af mange nye kanaler for markedsføring, stadig har 40% af modtagernes fulde opmærksomhed, og derfor er en effektivt måde at nå din målgruppe på.

Værdiskabende kommunikation er vigtig for alle virksomheder, uanset hvilket medie der vælges. Hør mere herom og få andre tips eller tilmeld dig vores eget nyhedsbrev her nedenunder.

Følg også Novagraf på Facebook og Linkedin