Tryksagen...
Still alive and kicking?

Er det trykte medie relevant i dag? Eller skal tryksagen sendes på museum?

Blog: Lasse Jørgensen
Stadig aktuel?

Ja, jeg mener, at tryksagen fortsat er relevant - og at den til nogle opgaver faktisk kan have et par fordele sammenlignet med de fleste andre medier.

Når det er sagt, er der naturligvis et hav af profilerings- og marketingstiltag, der formidles mest effektivt via digitale medier. Det samme kan siges om mange regulære salgsopgaver. Desuden får du muligheder for statistik, der præcist viser effekten af disse tiltag.

Men konkurrencen er hård derude på de digitale motorveje, og der er et konstant flimmer af andre tilbud ude i sidemenuerne. Opmærksomheden er en mangelvare og den er svær at få, når det gælder i mere end nogle få sekunder.

Kvalitetstid med din kunde: Mindre støj … kun én afsender.

Har du et vigtigt budskab, der kræver mere fordybelse, er tryksagen det perfekte medie. Især hvis tryksagen er godt gennemtænkt og velført. Hvis du har fundet en god vinkel på dit budskab. Skabt en rød tråd fra første til sidst. lavet indpakningen så interessant, at det skaber interesse for indholdet. Ja, så har du en unik mulighed for at holde din kundes opmærksomhed.

Ønskescenariet er, at din kunde skænker sig en kop kaffe, læner sig tilbage i stolen og virkelig læser dit magasin, dit brochure eller din flyer. Det er en naiv forestilling. Men når det lykkes (helt eller delvist) har du modtageren på tomandshånd – og konkurrenterne er sat uden for klasselokalet og ud af spillet – i hvert fald for en tid. Alt baggrundsstøjen forsvinder, og der er tid til fordybelse og engagement.

 

En bredere sanseoplevelse

Tryksagen taler til flere sanser. Helt banalt kan man signalere kvalitet, prisfokus, miljøbevidsthed og meget andet ved at vælge papir, der understøtter den fornemmelse. Mange mennesker oplever med fingrene, og det er en kendt sag, at en del læringsprocesser forløber mere effektivt, når man har en rigtig bog mellem hænderne. Ganske enkelt fordi budskabet aktiverer et bredere sanseindtryk.

Samtidig skiller tryksagen sig ud i dag. Vi er så vant til at se budskaber på skærmen, at vi automatisk har et reklamefilter kørende i hovedet, mens vi sidder der.

Flere gode grunde

Tryksagen er oplagt til at blive brugt til at servere noget lækkert. Se eventuelt på mediet som delikatesseafdelingen i jeres markedsføring. Et pikant og smagfuldt krydderi, der både kan gøre noget godt for jeres branding og for bundlinjen.

Desuden er der jo nogle brancher eller kundegrupper, hvor der er kunder der nemmere og bedre kan nås med en kombination af fysiske og digitale medietiltag. Af de mere ekstreme eksempler husker du måske telefaxen, der overlevede mindst et par årtier længere end nødvendigt – fordi der faktisk stadig var et nichemarked for den type kommunikationskanal.

Sidst, men ikke mindst kan tryksagen skabe opmærksomhed, alene fordi den ikke længere er så almindelig. Derfor fortjener nogle af dine vigtigste budskaber en tryksag, som supplement til dine digitale virkemidler. Vi er naturligvis klar til at hjælpe dig med at skabe tryksager, der flytter noget.

Kontakt os