Tanker om markedsføring i eSport

Den nye raket i underholdningsindustrien og sportsverdenen hedder eSport. Millionerne ruller ind til både spillere, producenter, annoncører og forretningsfolkene bag de store teams. Men selv en raket skal fyres rigtig af for at komme til at flyve højt.

Blog: Mogens Kristoffersen
eSport - den nye faktor

I 2018 er det de færreste, som stadig ikke har hørt om eSport. Men for at slå igennem, at blive bemærket og i sidste ende vinde markedsandele i den relativt nye branche, er det, lige som i mange andre brancher, vigtigt at markedsføre og brande sig selv bedst muligt.

Kigger man på 10 teams, der arbejder mod samme mål – vil der helt sikkert være et par af holdene, der skiller sig markant ud. Hvis vi antager, at faglige kompetencer og talentmasse er nogenlunde jævnt fordelt imellem holdene, er det kun i afleveringen, at man ser en forskel. Altså hvor godt de formår at gøre sig bemærket. Det er ikke utænkeligt, at blot et enkelt af disse teams løber med 50 til 60 procent af opmærksomheden – hvilket er langt bedre end de forventelige 10 procent. Det behøver ikke at være dem, der fra starten har de største budgetter at arbejde med – men det siger sig selv, at de har gode chancer for at få det.

Darwins klassiske tanker om “survival of the fittest” er, sammen med helt basale regler for målrettet branding, i lige så høj grad aktuelle i den nye branche – hvor organisationer, teams og klubber kæmper om opmærksomhed, dedikation, interaktion og commitment fra de mange forskellige aktører i gaming-verdenen.

 

Foto: Dan Riis
Event: Geeks Gone Wild 2018

Der er store penge på spil

Engang spillede man bare computerspil, og hvis man tog det alvorligt, var man en nørd – især hvis man ikke længere var noget barn. I dag hedder konkurrencebetonet computerspil eSport, og hvis man er i tvivl om seriøsiteten, kan man bare tage et kig på præmiestørrelserne i de betydningsfulde turneringer.

eSport er den nye komet i underholdningsindustrien og sportsverdenen – hjulpet godt på vej af den voldsomt stigende interesse og øgede eksponering i øjeblikket. De bedste spillere tjener rigtig mange penge. Eksempelvis har Dota 2 spilleren, 24-årige Johan ‘N0tail’ Sundstein, skrevet sig ind i historiebøgerne, da han i august 2018, sammen med sit team OG, gik hele vejen ved turneringen The International 8. Den bedrift indbragte holdet historiens største førstepræmie: 11,2 millioner dollars – svarende til godt og vel 72 millioner kroner! I alt var præmiepuljen på 25,4 millioner dollars. Den største pulje i en eSport-turnering… indtil videre.

Det er især i spil som Dota og Counter Strike, der er rigtig mange penge, selvom flere andre spil, så som Fortnite, League of Legends, Rocket League, FIFA mm. også gør sig gældende. Gaming er en livsstil… og kan altså også være en indbringende levevej. Som sportsgren har den en enorm publikumsappeal, især til de unge. Her er der ikke nogen publikumskrise – og det er ikke bare nørder, freaks og geeks, som tegner branchen. Kodeord som professionalisme og hardcore business er en selvfølge i nutidens gaming-verden.

 

Foto nedenfor: REUTERS / AGENCJA GAZETA – stock.adobe.com

Græsrødder og kommercielle interesser

Klubber, foreninger og organisationer over hele landet tager i øjeblikket eSport til sig, da det ikke længere kan betegnes som en døgnflue. Det er en meget stærk og alvorlig konkurrent til det traditionelle foreningsliv. Samtidig har branchen uanede kommercielle muligheder.

Indenfor 5-10 år vil eSporten – efter manges mening – eksempelvis have overhalet fodbold i sponsorindtægter, spillerkontrakter og salg af merchandise.

Så derfor er der al mulig grund til, allerede nu, at kommunikere og markedsføre sig rigtigt, hvis man vil være med i det kapløb – hvad enten det er som nystartet eller som etableret team, forening, organisation, leverandør eller noget helt andet. Strategi, brand, image og online presence er alfa og omega, hvis man vil synliggøre sig selv i et marked, som kun ser ud til at vokse.

En skarp profilering

De gode markedsførings- og brandingværktøjer er stadig aktuelle i en helt ny branche. Teams og organisationer slås om opmærksomheden – og idet man måske kun får nogle få sekunders online eksponeringstid til at servere sit brand, er det vigtigt, at budskabet er skarpt med det samme. Hvis man ikke har noget yderst konkret at tilbyde, er folk videre. Det betyder, at man skal gøre det ordentligt!

Eksempelvis er Astralis et af de mest kendte, populære og vindende teams. Hvis nu Astralis’ brand og image ikke havde været gennemtænkt og effektivt eksekveret, så ville folks opfattelse af holdet være helt anderledes. Hvis Astralis stillede op til LAN eller store turneringer i en ordinær T-shirt sponsoreret af den lokale firmatøjsproducent Bomulds-Poul – og deres logo var et stykke clipart, som fætter Frederik fra 9.C havde kastet sammen, så lå Astralis’ troværdighed og integritet på et meget lavt niveau. Deres identitet ville have meget lidt grobund for den faktisk ret så store fanbase, som de har nu. Derfor er en solid investering i ens brand og identitet faktisk ganske relevant og en god idé.

Kom godt fra start

Nu er det jo de færreste, der starter som stjerner, men talent kan udvikles hurtigere i et velfungerende miljø. Masser af traditionelle idrætsforeninger opretter lige nu eSportstiltag med det mål at trække de unge tilbage i klublokalerne. Men hvis ikke opgaven bliver grebet an på en professionel og gennemtænkt måde, skyder man forbi målgruppen.

De unge vil gerne være en del af et hold eller team. De vil gerne forbindes med et stærkt brand og en troværdig identitet – og de vil rigtig gerne konkurrere med… og mod andre. eSport er nemlig ofte, i modsætning til mange forældres og andre ”voksnes” opfattelse, en yderst social og teamwork-baseret holdsport.

Formår man som klub eller forening at tilbyde en aktivitet, som er givende og rummer det, som de unge efterspørger, så er man godt på vej. Hvis ens strategi, kommunikation og brand sidder i skabet, så er man RIGTIG godt på vej.

 

Fotos nedenfor: Dan Riis
Event: Geeks Gone Wild 2018

Gør det rigtigt – det er vigtigt

Sandsynligheden for succes afhænger både af talentmassen – og evnen til at markedsføre sit brand. Det er nu toget kører, og der er stadig tid til at hoppe på. Vi er i en verden, som konstant udvikler sig, og derfor er stilstand ikke en option. eSporten er et godt eksempel på netop det – og derfor er det vigtigt at alliere sig med kompetente samarbejdspartnere, som formår at flytte kommunikation, marketing og forretninger.

Sig til, hvis vi skal hjælpe dig – eller hvis du kender nogen, som har brug for hjælpen.

#wemovebusiness

Indtil næste gang…
Mogens Kristoffersen,
AD’er, Novagraf

 

Foto topbanner: USA TODAY Sports / Edward M. Pio Roda – stock.adobe.com