Hvordan får
man egentlig
kunderne i tale?

Tid er ofte den knappe faktor
Så hvorfor skal kunderne bruge
deres til at lytte på dig?

Blog: Dan Dencker Frederiksen
Svaret er simpelt

Hvis ikke du synes, kunderne lytter godt nok, har du to valg. Enten kan du råbe højere. Eller også kan du tale mere tydeligt.

“Today it’s important to be present, be relevant and add value.”

Nick Besbeas, VP Marketing LinkedIn

Skaber din markedsføring værdi, så det smitter af på dit brand?

Det er principielt naturaløkonomi i sin reneste form. Skaber du værdi for dine kunder, skaber kunderne værdi for dig. Det er tid til at sætte ind på karmakontoen. Giv dine kunder lidt af dig selv.

Du kender det sikkert alt for godt. Flere tusinde budskaber banker mod dine sanser hver eneste dag. Så mange at det efterhånden former en massiv og nærmest uigennemtrængelig mur af støj. Stadig flere gnubber albuer for at få isoleret kundernes opmærksomhed fra mediestøjen. Ubegribeligt lange reklameblokke afbryder premierefilmen og musikken i radioen. Loyalitetsprogrammer og kampagnekoder søsættes for at motivere kunderne til at lytte. Naturligvis mod betaling i klingende mønt eller digitale point.

Ganske vist har den type bud­skaber også sin plads, hvor omstændighederne taler for det. Men når næsten alt er i overflod, er tiden med kundens opmærksomhed, blevet den knappe ressource. Så brug den med omtanke. At råbe højere, hæver blot barren endnu et niveau. I mange situationer kan det godt betale sig, at overveje hvordan markedsføring i stedet kan skabe værdi.

 

Branded content, utility marketing, content marketing. Kært barn har mange navne.

Fælles handler det om at skabe noget, din målgruppe kan bruge – ikke kun ren salgsgas og brugtvognsforhandlersnak. Det er ikke bare reklame – det er brandpleje. Hensigten er at skabe relationer, loyalitet og i sidste ende (naturligvis) salg. Men det kræver, at man tager et par af de gode briller på. Et par af dem der er lidt langsigtede.

Traditionel markedsføring er ikke stedt til hvile. Det er OK, at tage haglgeværet mod skulderen og skyde bredt, for at få synlighed. Men det er det lange seje træk, der giver brandet værdi, dybde og skaber ægte loyalitet. Så giv kunderne noget der er værd at lytte til – det giver gode point på karma-kontoen.

 

Tænk værdi istedet for salg

Tænk hvordan ethvert tiltag, kampagne, touch-point eller sågar et simpelt visitkort kan skabe mer-værdi for kunden. Lav fx salgsmødet om til en workshop. Lad websitet gå fra ensidig virksomheds-information til en dialogbaseret vidensbank eller giv tips i nyhedsmailen om, hvordan kunden får mere ud af produktet (frem for at forsøge at sælge nye).

 

Kend kunderne, hold fokus — og aflever så de gode smagprøver i rigelige mængder!

Brug viden om kunderne og vær fokuseret i kommunikationen. Skær det ligegyldige flæsk fra og find ind til kundens faktiske behov – og aflever så, godvilligt, et generøst udvalg af gode smagsprøver. Det fortæller om, hvad din virksomhed har at byde på, hvilke behov du kan opfylde, og hvilke udfordringer du kan løse. Hold fx kunderne opdateret på bloggen, med de seneste trends og udvikling i branchen eller afhold et foredrag over et relevant eller aktuelt tema.

 

Skab sammenhæng mellem medie, kontekst og indhold

Mediet skal arbejde sammen med indholdet, og indholdet skal serveres i en meningsfuld kontekst. Fang modtageren med det medie, på det tidspunkt og i den kontekst, hvor indholdet er mest relevant. Som fx da Københavns Lufthavn – ganske vist i strid modvind – indførte interaktive reklamer baseret på de forbipasserendes alder og køn.