Du når ikke i mål af at forberede dig ihjel

Godt begyndt er halvt fuldendt. Det er mindst ligeså sandt for markedsføring som for alt muligt andet.

Blog: Dan Dencker Frederiksen
Forberedelsen er meget afgørende for resultatet.

Men derfor er der jo ingen grund til at køre i ring. På et tidspunkt er man også nødt til komme ud af startboksen og få din markedsføring og dine budskaber ud hvor den gør en forskel: Hos målgruppen.

Når det kommer til markedsføring falder emner som opgavedefinition, mål, indsigt, strategi, koncept, medievalg, etc. ind under en overordnet paraply vi kan kalde forberedelse. Forberedelse er vigtigt. Nogle vil sige det er ”halvt fuldendt”. Det er essentielt at træffe valg på et kvalificeret grundlag og ikke kun på mavefornemmelse.

Men på et tidspunkt, må man også vurdere, hvornår man har forberedt sig nok. Fundamentet vi eksekverer på, skal have den fornødne styrke. Men det er jo ingen grund til at bygge på og bygge på … bare fordi man kan. På et tidspunkt skal vi også handle på planerne – eller forbliver det jo bare … Ja … planer.

"En god ide uden eksekvering er ligeså eller mere ineffektiv som eksekvering uden en god ide"

Dan Dencker Frederiksen, bureauchef hos Novagraf A/S

Handling skaber udvikling
Når først indsigt, viden og data er omsat til strategier og koncepter, så er det på tide at handle. Det er handling der skaber udvikling og fremdrift. Derfor hjælper det heller ikke noget vi har brugt al vores tid, energi og penge på at forberede os. Lave rapporter, strategier og alt for dybdegående analyser der bidrager med …? For hvad bidrager det med? Alt forberedelse er både essentielt og relevant i et omfang hvor det gør en forskel for outputtet.

Luk øjnene, tryk på knappen, håb på det bedste. Nej vel …?
Jo klogere vi bliver, des bedre bliver indsatsen. Og udbyttet og effekten større. Med andre ord er det ligeså vigtigt at blive klogere undervejs i eksekveringen, som det er under selve forberedelsen. Vi skal ikke forberede os ihjel, for derefter at lukke øjnene, trykke på knappen og håbe det hele går som vi havde analyseret, målt, planlagt og forventet. Måske gør det. Måske gør det ikke. Vi skal blive klogere undervejs så vi hele tiden kan forbedre vores indsats. Justere parametre, budskaber, målgrupper og endda også strategier, så vi sikrer at kæden bliver på tandhjulet – og kører velsmurt og uden at takke over.

Find balancen mellem udvikling og eksekvering

Kommunikationsprocessen er sjældent A-B – den er cirkulær: Opsaml data og indsigt. Form og tilpas strategi og koncept. Eksekver. Evaluer. Repeat. Vores proces for udvikling af effektiv markedsføring følger den metode – eller model om man vil. Vi har ikke givet den et fint navn. Det er ikke nødvendigt. For måske er det i virkeligheden bare sund fornuft.

Du kan se mere om den her