Adwords

Bliv synlig online med Google AdWords - og tiltræk flere kunder

Blog: Bjørn Stoklund
Er du synlig online?

Er du synlig online, når potentielle kunder efterspørger det, du tilbyder? Eller sender du kunderne i armene på konkurrenterne? Når dine kunder aktivt leder efter de produkter og ydelser, du sælger, er det vigtigt, at du er synlig i toppen af Googles søgeresultater.

Her kommer Google AdWords ind i billedet. Det er værktøjet, der sikrer dig synlighed, når dine kunder er i markedet – aktivt søgende og købeklare. Og så er det jo rart at stå forrest, hvis man gerne vil sælge varen. AdWords sikrer dig relevant og målrettet synlighed og du betaler først, når kunden klikker videre til din webshop, website eller landingpage.

Udover AdWords tilbyder Google en række øvrige annonceværktøjer under betegnelsen Google PPC: heriblandt Google Remarketing, Google Display og Google Shopping, om giver dig synlighed – og potentielle leads i forretningen.

Hvad er Google AdWords?

Google AdWords er de betalte annoncer øverst på Google, som vises, når man søger på et specifikt produkt eller ydelse. Som virksomhedsejer bør man udvælge sine søgeord til AdWords ud fra produktet eller ydelsens værdi. Tilbyder man eksempelvis 10 forskellige ydelser eller måske 1.000 forskellige produkter, så kan det sjældent svare sig at annoncere for hele pakken. Der vil være variation i avance, efterspørgsel og konkurrence i markedet, som man som ambitiøs ”købmand” skal forholde sig til.

Hvordan og hvor meget?

Derudover har man et budget til Google at skulle forholde sig til; altså hvordan får du mest muligt ud af dine annonceringskroner? Nogle søgeord er billigere end andre, mens du har nogle produkter/ydelser, som er mere værd end andre. Hvordan kommer man længst for budgettet?

Uanset om du er lokal erhvervsdrivende eller en større landsdækkende virksomhed, så kan Google AdWords tilpasses og skaleres til ethvert forretningsmål – både hvad angår budget, geografisk afgrænsning, målsætninger samt en lang række øvrige parametre, som sikrer effektiv AdWords-annoncering.

Så … hvor skal man starte?
En gennemført Google AdWords-kampagne kræver en solid søgeordsanalyse. Her undersøges ovenstående parametre, inden man kaster sig ud i annoncering på Google. Med god forberedelse er du halvt i mål – og kommer i øvrigt også væsentligt længere for pengene.

Derfor skal du vælge Google AdWords

Den ubetingede største fordel ved Google AdWords er, at du bliver synlig på rette tid og sted, når potentielle kunder efterspørger det, du tilbyder.

Og på 2. pladsen over markante fordele er, at annonceringen er 100 pct. målbar. Du ved præcis, hvad du betaler for, og du ved præcis, hvad du får ind igen. Og viser det sig, at enkelte eller flere af dine søgeord ikke performer, som du ønsker, så kan indsatsen optimeres ud fra kampagnernes data – eller du kan slet og ret vælge at sætte disse søgeord på pause, og i stedet fokusere på de søgeord og kampagner, som skaber værdi og indfrier dine mål.

  • Synlighed øverst på Google

  • Betal kun når der klikkes på din annonce

  • Afgræns annoncering lokalt, nationalt eller internationalt

  • Optimér dine kampagner ud fra data = mest muligt udbytte

  • Opsæt konverteringssporing og find dine bedste søgeord

  • Målrettet annoncering med målbare resultater

Med Google AdWords betaler du ikke for visninger eller for at få styrket dit brand. Det er stadig relevant, hvis det er dit mål.

Men AdWords bygger i højere grad på præmissen om, at det er de betalende kunder, der gør forskellen. Det handler om konvertering. Derfor betaler du også kun for reelle besøgende – interesserede og/eller købeklare kunder – som efterspørger din type forretning eller et helt specifikt produkt. Annoncering med AdWords er blandt de mest målrettede værktøjer til markedsføring, da det udelukkende handler om bundlinje. Forskellen mellem investering og udbytte er så klar, at du kan sætte to streger under resultatet til sidst.

Nemt at sætte op, svært at mestre

Du har måske prøvet det før. Oprettet en Google AdWords-konto, indsat søgeord, lavet annoncetekster, tilføjet betalingskort og så er du i gang på Google.

Det er nemt at komme i gang og blive synlig med Google AdWords. Men får du nok udbytte for pengene?

Det kræver indsigt, strategi og data at opnå den succes, som retfærdiggør indsatsen. Hvad er målsætningen? Hvem er målgruppen? Er der høj eller lav konkurrence på søgeordene? Hvad skal budgettet være? Hvordan optimeres kampagnen for højest muligt afkast?

De bedste AdWords-kampagner er kendetegnet ved en kombination af virksomhedsejerens faglige indsigt i branchen/produkterne/ydelserne, samt en gennemført og veltilrettelagt teknisk opsætning. På den måde tages der højde for, at annoncørens krav og behov overføres til Googles univers efter best-practice.

Hvad koster Google AdWords?

”Google – det er en pengemaskine!” Ja, det går ret godt for Google.

For Google lever af at levere relevans til sine brugere. At levere løsningen på brugerens behov. Men strukturerer man ikke sine annonceparametre eller AdWords-kampagne med netop det for øje (eller al øvrig synlighed på Google for den sags skyld), så misser man essensen af Googles funktion – og sikkert også kroner.

Hvad bestemmer prisen på en AdWords annonce?
Som annoncør koster det penge, hver gang en bruger på Google vælger at klikke på din annonce. Beløbets størrelse beregnes ud fra tre parametre:

  • Konkurrencen på søgeordet (altså hvor mange virksomheder ønsker synlighed på samme søgeord)

  • Relevansen af din annonce på Google

  • Indholdet og brugervenligheden af din hjemmeside

Disse tre parametre udgør en såkaldt quality score, som din klikpris beregnes ud fra. Så jo mere relevant din tekniske opsætning er, jo billigere bliver dine klikpriser. Og i sidste ende: Jo mere præcist rammer du dine potentielle kunder, som selv aktivt efterspørger din vare. Og jo flere kunder får du i butikken. Det lyder enkelt, ikke?

Har du fået blod på tanden?

Vil du have en second opinion på, om du får nok ud af din investering i annoncering på Google? Så vil vi gerne kaste et uforpligtigende blik på din Google Adwords-konto – og det koster ikke noget. Kontakt os og hør mere …