Fundamentet skal jo bære alt det efterfølgende

Du ved det godt allerede. Alle ved det, men historien kan bare ikke fortælles ofte nok.

Blog: Lasse Jørgensen
Lad os begynde med et lokalt eksempel fra byggebranchen:

”Når man bruger hundredvis af gode danske millioner på at bygge et musikhus på Aalborgs havnefront, så er der allerede brugt lang tid på forberedelserne. Der er taget mange prøver fra undergrunden, der er regnet på grundens bæreevne - og der er piloteret med hundredvis af store stolper i beton. Nogle siger, at der er brugt så mange og så lange stolper, at der er kommet klager fra kineserne på den anden side af jorden. Herefter er der brugt enorme mængder beton til at støbe solide fundamenter langt under jordoverfladen. Der er lavet sikring mod indtrængende havvand fra fjorden… og jeg kan blive ved. Det undrer ikke nogen. Det er en selvfølge for de fleste – selv for ikke byggekyndige.”

Ikke kun i byggebranchen

Et lignende forarbejde bør gælde for god reklame og effektiv markedsføring. Det er der også en del, der godt ved. Af en eller anden grund er der bare rigtigt mange eksempler på, at man her springer over, hvor gærdet er lavest.

Ja, der findes også eksempler på, at jeg selv har gjort det…

Hvorfor ikke gøre det ordentligt

Man kan med rette spørge sig selv, hvorfor? Hvorfor gør man noget, som man egentligt godt ved ikke er rigtigt. Det er typisk, fordi man bilder sig ind, at man har travlt, eller at budgettet ikke rigtigt rækker til andet. Så laver man en hurtig og måske billig løsning. Og så er man tilbage ved det daglige arbejde, når den akutte udfordring er løst.

Fakta er bare, at en hurtig og billig løsning sjældent er gennemtænkt. Så der kan ikke altid bygges videre på den. Derfor kan den hurtig blive rigtig dyr. Værst af alt, den bliver let ligegyldig. Den skaber ingen særlig oplevelse eller værdi for modtageren – eller for den sags skyld, for afsenderen. Og det var vel det, der var tanken?

Forberedelse betaler sig

God reklame og effektiv markedsføring skal være en god forretning. Den skal kunne betale sig. Den skal flytte noget. Kunder, omsætning, holdninger – eller noget helt andet?

Den skal kontrolleres og trinvis være med til at opbygge et stærkt brand, hvis ydelser eller produkter er efterspurgte. Derfor skal fundamentet være stærkt. Her handler det ikke om fundamenter af beton, men om forberedelse i form af analyse af markedet, om kundernes præferencer, købsadfærd, beslutningsprocesser, om skæv kreativ formidling og ikke mindst om fravalg. Fravalg er forudsætningen for en skarp og entydig profil. Hos Novagraf tror vi på bevidste valg og fravalg. På en fornuftig balance mellem udvikling og eksekvering. Det er den arbejdsproces vi følger.

Har du noget på spil – så vær ambitiøs – alternativt er det nok bedre helt at lade være.

 

Godt begyndt er halvt fuldendt

Sådan lyder et gammelt ordsprog af ukendt oprindelse, og du har sikkert hørt det før. Det er et af de ordsprog, som er godt at kende betydningen af, for så kan man have det liggende i baghovedet næste gang, man står over for en større opgave.

Når det handler om reklame og markedsføring, skal du bare ikke vente med at sætte i gang, til du kan se den næste store begivenhed i horisonten. Hvis du ikke har forberedt fundamentet, er det nemlig typisk allerede for sent. Det handler om at have basis på plads til enhver tid – det er rettidig omhu. Og det er ikke nødvendigvis hverken besværligt eller meget dyrt…