Netflix turde… tør du?

- noget om udvikling

Blog: Dan Dencker Frederiksen
Verden flytter sig hurtigere end du tror.

Vi kan vælge at finde det spændende… eller foruroligende. Uanset hvad valget bliver, så er vi alle nødt til at flytte os for at følge med. En beskeden udvikling er nødvendig for bare at bevare status quo. Stilstand er dybest set afvikling.

Hvis man virkelig vil skabe udvikling i en foranderlig verden, skal man revurdere de tiltag, man laver.

Tag markedsføring som et eksempel. Hvor mange af dine tiltag flytter reelt din virksomhed? Hvor mange foretages, blot fordi de er blevet en vane? Eller fordi de virkede engang?

Historien har masser af eksempler på virksomheder, der klamrede sig til fortiden – og som, i hvert tilfælde for en stund, endte i en evolutionær blindgyde (tænk Nokia, Kodak, Blockbuster). Problemet er nemlig, at hvis man hele tiden kigger bagud, så kommer man ind i fremtiden med røven forrest – hvilket ikke gør det lettere at orientere sig og se nye muligheder.

Problemet er nemlig, at hvis man hele tiden kigger bagud,
så kommer man ind i fremtiden med røven forrest.

Kill your darlings

I 1997 grundlagde Reed Hastings Netflix. Han var angiveligt sur over, at han i den lokale Blockbuster video-butik var blevet afkrævet en bøde på 350 kr. for at aflevere Tom Hanks-filmen ’Apollo 13’ for sent. Sammen med kammeraten Marc Rudolph startede han en postordre-service, hvor man bestilte en dvd, fik den med posten og sendte den retur, når man havde set filmen. Dén opskrift gik godt og toppede i 2007, hvor Netflix angiveligt udsendte 190.000 dvd’er hver eneste dag – alene i USA. Men Netflix var voldsomt afhængig af US Postal Service, der tog sig godt betalt for logistikken. Samtidig begyndte streaming at gøre sig gældende.

Visioner og timing

Hvorfor fik Netflix succes? Der er mange grunde: Dels var de meget visionære. De turde forlade det gamle – for noget de troede på. Desuden formåede de at lave et godt stykke velfunderet arbejde og levere varen. Men de fik først for alvor traction på grund af udviklingen af teknologien i 00’erne. Eksempelvis på grund af de nye muligheder for at komprimere data – og udbredelsen af bredbåndshastigheder, der kunne bære de nødvendige datamængder.

Det er et godt eksempel på, hvordan samfundsstrukturer og teknologi kan blive en krumtap for virksomheders udvikling – faktisk uden de skal gøre meget andet end at være visionære nok til at se, hvad morgendagen bringer.

Hvis jeg havde spurgt kunderne om, hvad de havde brug for, havde de svaret: flere heste til at trække vognene!

Henry Ford, om opfindelsen af automobilet

Prøv det ukendte

Succes siges at være resultat af muligheder, der møder forberedelse – men mod har også betydning. Det er menneskeligt at forsøge at holde fast i det, vi kender. Uanset om det virker eller ej. Det ukendte kan være farligt… men det kan også rumme store potentialer.

Så derfor: Kig forbi og ud over din egen forretning. Ud over din egen branche. Ud over i dag. Der er inspiration at hente. Eksempelvis i Netflix’s historie.