En snak over en fad

Det er fredag eftermiddag. AD'eren og marketingschefen er taget i byen og vender bl.a. godt webdesign over en gang yatzy, nogle fadøl og en fagsnak.

Blog: Mogens Kristoffersen
Det går stærkt

Teknologien står langt fra stille og derfor stilles der hele tiden nye krav til dit website. Det skal være ultra-tilgængelig og selvfølgelig nemmere end nemt at finde rundt i.

"Overskueligheden og evnen til at begrænse sig er vigtigere nu end nogensinde"

Mogens Kristoffersen, AD’er - Novagraf

Dine potentielle kunder har ofte ikke tålmodigheden til de lange søforklaringer og al den tekniske show off, så her er, hvad du gør.

Først og fremmest skal du huske, at når du skal have designet ny hjemmeside, så er det vigtigt ikke at lade sig forblænde af tekniske muligheder, buzz’er eller lade æstetikken overdøve indholdet. For content er og bliver KING. I hvert tilfælde for en tid endnu.

"Designet skal først og fremmest understøtte funktion og indhold samt gøre det nemt for brugeren at navigere sig frem til netop dét, han gerne vil vide. De designmæssige løsninger skal altid afspejle et konkret behov og ikke være ligegyldigt pynt. Kunsten er at gøre designet lækkert og sigende, uden det går ud over brugervenligheden."

Mogens Kristoffersen, AD’er - Novagraf

Omkring halvdelen af alle besøg på din hjemmeside foregår via en tablet eller mobiltelefon – i stærk konkurrence med andre informationskilder med andre spændende budskaber.

Den mindre plads på skærmen og konteksten med en bruger, der tjekker din side i farten, gør det desto mere vigtigt at placere ethvert lille ord og ikon med omtanke.

"Der er en tendens til at gøre webdesign til tablets og mobiltelefoner mere fladt, overskueligt og ikonbaseret. Det skal være nemt at finde præsis dét, man vil vide noget om – hurtigt".

Dan Dencker Frederiksen, bureauchef hos Novagraf

Dan fremhæver Facebook som en side, der har formået at skabe genkendelighed og mulighed for intuitivt at navigere, selvom de nødvendigvis må operere med forskellige interfaces til forskellige platforme.

For som han slutteligt siger, så handler det om at være god til at aflæse, hvad kunder og potentielle kunder søger efter i den respektive rækkefølge og kontekst og herefter leve op til deres ønsker – også i selve designdelen.